Ir al contenido principal

Att massera mellangården inför en vaginal förlossning.

Hej
jag "översätter" en spansk video som är gjord av Paula, barnmorska i Spanien. Hon förklarar visuellt hur man "ska" massera mellangården inför förlossningen för att kunna påverka elasticitet i perineum. Jag är inte utbildad i ämnet men jag har följt denna video inför mina vaginala förlossningar, en utov de en tvilling förlossning och har inte drabbas av några bristningar. Jag kan inte garantera att det är endast på grund av detta, men jag tror att det har hjälp!

Videon på spanska: https://www.youtube.com/watch?v=mymDNzgw-Vo&t=200s&fbclid=IwAR05LPrfDGGIcAULvCnbJlDjy4uYPlNiTvi6ZOCAd_ONscrAj-FOL2pCKgk

Det rekommenderas att du börjar massera efter vecka 34 och minst fem gånger i veckan för att se någon effekt.
Innan du börjar massera ska du ha korta naglar och rena händer. Ideellt är att massera efter duschen och innan läggdags. Du kan massera på dig själv eller med hjälp av någon annan. Om du inte brukar duscha på kvällen kan instället använda en värmekudde i området (en liten stund).
Superviktigt är att tömma blåsan innan du börjar massera. Skapa en avslappnad miljö. Lägg dig bekvämt i sängen. Lägg två kuddar under knäna. Om du masserar dig själv ska du ha en spegel så du kan kolla vad du gör och använda tummen. Om du får hjälp av din partner ska den använda pekfinger och även vissa gånger långfingret.
Steg 1 : Lägg tillräckligt olja på dina fingrar. Du ska återfukta de ytliga blygdläppar utan att röra urinöppningen eller klitoris (det ska helst undvikas) med dina fingrar (30 sekunder). Vi börjar med mjuka rörelser att dra ut den ena ytliga blygdläppen med fingret. Så fortsätter du med samma mjuka rörelser neråt mot mellangården och sedan andra blygdläppen. Tänkt som att du gör plats för huvudet på din bebis.
Steg 2: Gör samma procedur fast med de inre blygdläppar under 30 sekunder.
Steg 3: Nu ska du fokusera på nedre delen av vaginan. Du ska lägga antingen tummen (om du gör själv) eller pekfingret nära slidöppningen och dra (mjuka rörelser) ner mot mellangården och sedan upp igen. Tänkt som att dina fingrar liknar en krok. Gör det under 30 sekunder.
Steg 4: Gör samma rörelser som du gjorde innan fast på sidorna, fortfarande nära slidöppningen (diagonala rörelser) Området kan klia men efter en stund går det över annars stoppar man massagen om det känns för obehagligt eller så fort det blir smärtsam eftersom den inte ska vara det.
Steg 5, heter "U" teknik. Du återfuktar ännu en gång dina fingrar med olja och masserar området runt slidöppningen som att du ritar ett U. (30 sekunder)
Steg 6: Nu ska du massera mellangården med antingen tummen eller pekfingret. Du trycker mot mellangården och gör cirkulära rörelser. 45 sekunder.
Steg 7: Knippa och känn med fingret att du gör "rätt"

Fråga mig vad du vill men jag ska svara utifrån mina egna erfarenheter 💋

Comentarios

+ Leido